Voormalig curriculum Opleiding Pastorale Hulpverlening
Let op: dit curriculum is alleen nog van toepassing voor studenten die in het studiejaar 2019-2020, 2020-2021 of 2021-2022 gestart zijn met hun opleiding. Studenten vanaf het studiejaar 2022-2023 volgen het nieuwe curriculum.
De 3-jarige deeltijdopleiding Pastorale Hulpverlening is opgebouwd uit drie gevarieerde leerjaren. In ieder jaar worden zowel bijbels-theologische vakken als praktisch-theologische vakken aangeboden. Daarnaast loop je ieder jaar een deel van je stage en maak je praktijkopdrachten.
Bij ieder vak wordt de studiebelasting (EC) en het aantal lesuren (CU) vermeld.
- EC = European Credits; 1 EC = 28 studie-uren
- CU = Contacturen; 1 CU = 1 lesuur van 45 minuten
Leerjaar 1
Vak | EC | CU | |
Bijbels-
|
Inleiding in de BijbelInleiding in de BijbelIn dit vak staan we stil bij de relevantie van de Bijbel voor de pastorale hulpverlening. Veel achtergronden van de Bijbel komen aan bod die ons in staat stellen de rest van de Bijbel in het juiste kader te plaatsen, te begrijpen en toe te passen. Kortom ‘de Bijbel als basishandboek voor de pastorale hulpverlening’ staat centraal in deze lessen. | 3 | 3 |
PentateuchPentateuchIn de eerste vijf boeken van de Bijbel kunnen we veel leren over de relatie tussen God en mens en mensen onderling. In het pastoraat staan deze fundamentele relaties centraal. Belangrijke thema’s die in deze Bijbelboeken voorkomen zijn: het verbond, zegen en vloek, heiliging, verzoening. | 3 | 3 | |
EvangeliënEvangeliënHoe ging de Here Jezus met mensen om? Was de Here Jezus niet dé hulpverlener bij uitstek? Wat betekent zijn voorbeeld voor ons? Dergelijke vragen zullen ons tijdens de lessen bezighouden. Het schriftelijk lesmateriaal gaat dieper in op de verschillen en de samenhang tussen de Evangeliën. | 3 | 6 | |
BibliologieBibliologie“Ogenschijnlijk is het onmogelijk om de Bijbel als het Woord van God te belijden en tegelijkertijd toe te geven dat zij is geschreven door feilbare mensen.” Dit is een van de vraagstukken die in het schriftelijk lesmateriaal aan de orde komen. In de lessen zal het accent komen te liggen op de vraag hoe we Gods Woord op de juiste manier kunnen gebruiken in de pastorale hulpverlening. Wat zijn de valkuilen voor oneigenlijk gebruik en hoe kunnen we die omzeilen? | 2 | 3 | |
Eigenlijke theologieEigenlijke theologieIn het lesmateriaal worden de verschillende godsbewijzen, die in de loop der eeuwen naar voren zijn gebracht kritisch overwogen en op hun waarde beoordeeld. Vervolgens wordt stilgestaan bij wat - op basis van wat God Zelf heeft geopenbaard - gezegd kan worden over Zijn wezen: Zijn namen, Zijn eigenschappen en Zijn werken. Daarbij worden moeilijke thema’s niet uit de weg gegaan. In de lessen zullen we vooral stil staan bij de verschillende godsbeelden die men in de pastorale hulpverlening tegenkomt. | 2 | 3 | |
Exegese en hermeneutiekExegese en hermeneutiekHet aandragen van bijbelse antwoorden op de nood die men tegenkomt in de pastorale hulpverlening moet op verantwoorde wijze gebeuren. Daarom zal er in de lessen de hermeneutische gereedschapskist van een bijbeluitlegger bekeken worden. Welk instrument moet wanneer gebruikt worden om tot een goede bijbeluitleg te komen? Ook zal er aandacht geschonken worden aan de toepassingen die daaruit voortvloeien. | 2 | 9 | |
Praktisch-
|
Pastoraat 1Pastoraat 1In het eerste leerjaar zullen er verschillende onderwerpen worden behandeld, zoals bijvoorbeeld de geschiedenis van het pastoraat, verschillen tussen pastoraat en psychiatrie, schuld en schaamte. Ook zal er aandacht worden geschonken aan verschillende groepen in de samenleving die men zal kunnen tegenkomen in de hulpverlening, zoals ouderen en jongeren. Venster sluiten | 5 | 15 |
SpiritualiteitSpiritualiteitRuime aandacht zal geschonken worden aan het geestelijk leven van de pastorale hulpverlener. Hoe kan men te midden van het vele ‘geven’, ook geestelijk blijven ‘ontvangen’ en groeien in heiligheid? Een vak dat geheel gericht is op de zelfzorg van de pastorale hulpverlener. | 2 | 3 | |
Inleiding ethiekInleiding ethiekNaast een algemene inleiding in de ethiek zullen er specifieke ethische vraagstukken aan bod komen. Zeker in het pastoraat kunnen ethische kwesties een dilemma vormen. Niet altijd heeft de Bijbel pasklare antwoorden op de vragen van deze tijd. Hoe kunnen we dan toch de bijbelse principes op juiste wijze toepassen? | 4 | 9 | |
GesprekstechniekGesprekstechniekHet gesprek is het allerbelangrijkste middel in de pastorale hulpverlening. De theorie van het luisteren én het spreken zal aan bod komen. Daarnaast zal er ruime aandacht geschonken worden aan praktijkoefeningen. | 2 | 6 | |
Praktijk en stage |
PraktijkopdrachtenPraktijkopdrachtenDeze bestaan hoofdzakelijk uit cases die dusdanig zijn opgebouwd dat de student op systematische wijze kan werken aan zowel theoretische kennis, als de opbouw van beroepsvaardigheden. | 3 | |
StageStageHet opdoen van praktijkervaring is een belangrijk onderdeel van de studie. “Al doende leert men” is een veel gehoord gezegde. In het eerste jaar kijkt de student vooral mee over de schouder van een ervaren pastoraal werker. Dit jaar staat met name in het teken van oriëntatie op het toekomstig werkveld. | 1,5 | ||
Diverse (o.a. praktijkdag, mentoraat en intervisie) | 1 | ||
33,5 | 60 |
Leerjaar 2
Vak | EC | CU | |
Bijbels-
|
Historische boekenHistorische boekenDit vak beoogt de student inzicht te geven in de bijbelboeken Jozua , Richteren , Ruth , I en II Samuël . De eerste vraag die hierbij gesteld kan worden, is hoe historisch deze boeken dan wel zijn. En wat is een historisch verhaal eigenlijk? Wanneer dergelijke inleidende vragen behandeld zijn, komen de afzonderlijke bijbelboeken aan bod. Naast vragen als datering, auteurschap, authenticiteit e.d. wordt in detail op de inhoud van de boeken ingegaan. Hoe verliep bijvoorbeeld strategisch gezien de verovering van het land Palestina? En hoe vond precies de verdeling van het veroverde land plaats? Wat weten we te vertellen van de vele richters die het veroverde land bestuurd hebben? Welke rol speelt het boek Ruth in deze periode? Welke vier hoofdpersonen komen we in I en II Samuël tegen en wat wordt er over hen zowel positief als negatief bericht? Juist ook uit deze meer of minder bekende verhalen kunnen diverse pastorale lessen gehaald worden. In de lessen staan we ondermeer stil bij de jaloezie van Koning Saul. | 3 | 3 |
Koningen en profetenKoningen en profetenIn het Nieuwe Testament wordt veelvuldig verwezen naar wat geschreven staat in het Oude Testament. Veel van deze verwijzingen hebben betrekking op de oudtestamentische profeten. Wie zijn zij? Wanneer hebben ze geleefd? Woonden ze in het Noordelijk of het Zuidelijk Rijk, of buiten Israël? Hoe was hun relatie tot de toenmalige politiek? Onder welke koning of koningen hebben ze hun boodschap gebracht? Hoe was de reactie op hun boodschap? Op al deze vragen wordt in deze cursus ingegaan. De cursus beoogt de student inzicht te geven in de wirwar van historische gegevens om zo iedere profeet te plaatsen in zijn eigen historische context. Op deze wijze kan men Gods handelen in de geschiedenis (van Israël) beter begrijpen en kunnen heldere lijnen worden getrokken naar zowel het Nieuwe Testament als naar onze tijd. In de lessen wordt er naast een historische schets ingezoomd op een enkele figuur. | 3 | 3 | |
HandelingenHandelingenDit boek wordt wel ‘de brug tussen de Evangeliën en de Brieven’ genoemd. Zonder de kennis van dit boek zal men weinig begrijpen van de Gemeenten, zoals deze genoemd worden in de verschillende Brieven, tast men in het duister over de (her-)komst van de Heilige Geest, zullen vragen over de achtergrond van de apostel Paulus onbeantwoord blijven en zal men zich blijven afvragen wat er toch in Jeruzalem en omgeving gebeurd is, kort nadat de Heer Jezus vertrokken is naar Zijn hemelse Vader. Het boek Handelingen geeft ons een schat van informatie over wat zich heeft afgespeeld nadat Jezus de aarde had verlaten. De ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan worden in dit boek helder weergegeven en helpen ons een duidelijker beeld te krijgen van wat er in de Brieven van het Nieuwe Testament zoal beschreven staat. Vanuit de Handelingen kunnen we belangrijke lessen leren over Gods leiding. In de reader wordt, naast veel achtergronden van Handelingen, ook stilgestaan bij diverse Systematisch Theologische vraagstukken. Te denken hierbij valt aan: Eigenlijke theologie, Pneumatologie, Soteriologie, Christologie, etc. | 2 | 3 | |
Paulinische brievenPaulinische brievenBij dit vak spreken we over de Bijbelboeken die door Paulus geschreven zijn. We hechten er belang aan dat de student de inhoud en thematiek per brief weet. Paulus is niet echt een pastoraal werker te noemen, al valt er van zijn manier met omgaan met andere mensen ook heel veel te leren, ook voor het pastoraat. Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn ondermeer: de persoon van Paulus, de hoofdlijnen van de inhoud van de verschillende brieven, de diverse theologische accenten die in de brieven worden gelegd, en de specifieke problemen die elk van de brieven kenmerkt. | 3 | 6 | |
Christologie / soteriologieChristologie / soteriologien deze cursus wordt stilgestaan bij wat de Bijbel ons leert over Persoon en werk van Jezus Christus. Persoon en werk van Christus zijn niet te scheiden. De vraag “Wie is Christus?” hangt onlosmakelijk samen met de vraag “Wat houdt de verlossing in die God ons aanbiedt in Christus?”. Was Jezus niet meer dan een goed mens? Is Hij werkelijk lichamelijk uit de dood verrezen of gaat het in het christelijk geloof in wezen ‘slechts’ om de nagedachtenis aan Hem die ons heeft voorgeleefd wat God van ons vraagt? Is het offer van Christus niet meer dan een voorbeeld van liefde? Is het nog wel van deze tijd om te geloven dat God behagen schept in de dood van Zijn Zoon? Is Christus echt de enige weg tot God? Op dergelijke vragen zal een bijbels gefundeerd antwoord moeten worden geformuleerd. Het behoeft weinig uitleg dat dit ook wezenlijk is voor de opleiding tot Pastorale Hulpverlening. | 3 | 6 | |
Kosmologie / antropologieKosmologie / antropologieWat leert de Schrift over deze onderwerpen en in hoeverre bepaalt dit hoe wij als mens vandaag de dag leven in Gods schepping? In hoeverre is het mensbeeld bepalend voor de visie op het pastoraat? Binnen de kosmologie wordt zowel aandacht gegeven aan de zichtbare schepping, als aan de onzichtbare schepping van engelen, demonen en de duivel. Vanuit het pastoraat denken we dan ook aan het terrein van bevrijdingspastoraat. | 3 | 6 | |
Praktisch-
|
Pastoraat 2Pastoraat 2In dit vak in het tweede leerjaar komen verschillende onderwerpen aan de orde. Er wordt stilgestaan bij de belangrijkste principes van de contextuele hulpverlening. We kijken naar disfunctie, bij personen maar ook binnen gezinnen of organisaties. Hoe ontstaat disfunctie en op welke wijze is er herstel mogelijk? Er wordt uitgebreid stilgestaan bij het vraagstuk rondom ziekte en genezing. Juist hierin zoeken we naar bijbels evenwichtige antwoorden. Tot slot kijken we hoe het pastoraat binnen de muren van de gevangenis een plek heeft en welke specifieke problemen er dan kunnen spelen. | 5 | 15 |
PsychologiePsychologiePsychologie is een belangrijk vak voor de pastorale hulpverlening. Juist de psychologie kan heel veel handvatten geven om mensen de juiste richting te wijzen Deze cursus beoogt een algemene introductie te geven in de belangrijkste stromingen en psychotherapieën, zoals de psychoanalyse, het behaviourisme en de humanistische psychologie. Daarnaast wordt in hoofdlijnen ingegaan op de relatie tussen de psychologie en de theologie. Hierin komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde: schuld en schuldgevoelens, zonde, innerlijke genezing, en de visies van enkele bekende christenpsychologen, w.o. Adams, Narramore, Tournier en De Vriese. Ten slotte wordt nog aandacht besteed aan het zogenoemde DSM II classificatiesysteem. | 3 | 6 | |
Huwelijk en echtscheidingHuwelijk en echtscheidingEén van de hoofdproblemen die zich op het pastorale vlak voordoet in het gemeentewerk is het veelvuldig geconfronteerd worden met huwelijksproblematiek. Vandaar dat een aparte module is gecreëerd om op dit specifieke terrein informatie aan te bieden. Bijbelse gegevens over zowel het huwelijk als over echtscheiding worden bestudeerd. Hierbij wordt ook gekeken in hoeverre deze informatie gebruikt kan worden voor de zogenaamde ‘pre-marital counseling’. Daarnaast wordt gekeken op welke wijze huwelijksconflicten opgelost kunnen worden. Dat niet alleen de huwelijkspartners maar ook de andere gezinsleden hierbij betrokken dienen te worden, wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Handreikingen worden daarom gedaan tot de vorming van het christelijk gezin waarbij zorg voor elkaar en voor de naaste centraal staan. | 2 | 6 | |
GroepsdynamicaGroepsdynamicaWe besteden bij de opleiding voor Pastorale Hulpverlening aandacht aan twee componenten binnen de groepsdynamica. Allereerst wordt er gekeken naar wie je zelf bent en hoe je vanuit je eigenheid reageert op zaken. Zeker bij persoonlijke gesprekken is deze zelfkennis zeer relevant. Daarnaast wordt er gekeken naar groepsprocessen en hoe je deze kunt beïnvloeden. De valkuilen die kunnen optreden bij samenwerking worden besproken, evenals het probleem van ‘personality-clash’, hoe wel en niet gezamenlijk beslissingen nemen, hoe stimuleer je anderen. Het zijn dergelijke problemen en vragen die hier besproken worden om het werken met anderen tot een zo effectief mogelijke bezigheid te maken. | 2 | 6 | |
Praktijk en stage |
PraktijkopdrachtenPraktijkopdrachten 2Deze bestaan hoofdzakelijk uit cases die dusdanig zijn opgebouwd dat de student op systematische wijze kan werken aan zowel theoretische kennis, als de opbouw van beroepsvaardigheden | 3 | |
StageStage 2Het opdoen van praktijkervaring is een belangrijk onderdeel van de studie. De stage in het tweede jaar lijkt al meer op de beroepspraktijk. Het is met name gericht op het voeren van gesprekken, waarbij een goede begeleiding (en daarmee een goede feedback) zeer belangrijk is. Naast de stage is er ook de jaarlijkse praktijkdag. Een dag waarin de studenten met elkaar oefenen door middel van rollenspelen om daarmee te groeien in vaardigheden. | 1,5 | ||
Diverse (o.a. praktijkdag, mentoraat en intervisie) | 1 | ||
34,5 | 60 |
Leerjaar 3
Vak | EC | CU | |
Bijbels-
|
Dichterlijke boekenDichterlijke boekenHebben de bijbelse poëtische boeken en de bijbelse wijsheidsliteratuur nog wel een actuele betekenis voor de hedendaagse mens? Een nadere bestudering van de inhoud vanPsalmen , Hooglied , Job , Spreuken en Prediker toont ons aan dat de oude, dichterlijke wijsheden uit het verre verleden ons nog steeds veel te vertellen hebben. In de Psalmen wordt de persoonlijke relatie tussen God en mens op zo’n hartversterkende manier weergegeven, dat ook vandaag de dag nog miljoenen door dit bijbelboek, juist ook binnen het pastoraat, worden aangesproken. De eenvoud en de diepte waarmee het boek Job over het probleem van het menselijk lijden spreekt en de wijze waarop hij de geestelijke dimensie hierachter verwoordt, kent nauwelijks zijn weerga in de wereldliteratuur. Dit oude boek geeft als het ware een praktische handleiding over hoe men met het probleem van het lijden om kan gaan, ook vandaag, en laat zien welke rol God in dit alles inneemt. Het spreekt haast voor zich dat we hier binnen deze opleiding veel aandacht aan besteden. | 3 | 6 |
Boeken rond de ballingschapBoeken rond de ballingschapDe historische achtergrond, inleidingsvragen en de inhoud van de boeken Daniël, Ezechiël, Esther, Ezra, Nehemia, Haggaï, Zacharia, Maleachi en Klaagliederen worden behandeld. Al deze boeken speelden zich af rondom de Babylonische en Assyrische ballingschap. In de lessen zal er met name stilgestaan worden bij het boek Klaagliederen, omdat we daaruit veel lessen kunnen halen m.b.t. verdriet en rouwverwerking. | 2 | 6 | |
Algemene brieven / OpenbaringAlgemene brieven / OpenbaringDe studie en prediking van het Nieuwe Testament concentreert zich vaak rondom de Evangeliën en de geschriften van Paulus. Maar ook studie van de overige bijbelboeken is de moeite meer dan waard. Zo levert de brief van Jacobus ons bijvoorbeeld waardevolle inzichten in de praktische kant van het geloof. Ook de brieven van Petrus, Johannes en Judas geven ons kostbare informatie. Studie van de brief aan de Hebreeën is met name van belang voor het verstaan van de Persoon van Christus en de vraag naar de relatie tussen het Oude en Nieuwe Testament. De Openbaring van Johannes biedt boeiend materiaal met het oog op de toekomstige dingen. | 3 | 3 | |
PneumatologiePneumatologieIn deze cursus wordt aandacht besteed aan de vraag wie de Heilige Geest is (Zijn wezen). De student leert Hem kennen uit wat de Bijbel over Hem spreekt, maar ook door de manier waarop men Hem in de dogmengeschiedenis heeft beschreven: Zijn plaats in en Zijn relatie tot de Godheid als derde Persoon van de Drieëenheid. Daarnaast wordt uitvoerig stilgestaan bij wat de Heilige Geest doet (Zijn werken). Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: de Heilige Geest en de schepping, de Heilige Geest en de wereld, de Heilige Geest en de Gemeente, de doop in de Heilige Geest, de vrucht van de Geest, en de gaven van de Geest. Omdat er zoveel misverstanden bestaan over het ervaren van de Heilige Geest (de spiritualiteit) wordt aan dit onderwerp speciale aandacht besteed. Hoe weet ik dat het de Geest is die spreekt? Hoe kan ik Zijn stem herkennen en Zijn aanwezigheid ervaren? Zeker deze laatste vragen zijn uitermate interessant bij het werk in het pastoraat. | 2 | 3 | |
EcclesiologieEcclesiologieDit vak heeft als doel de student een inleiding te bieden in de Ecclesiologie, die zich bezighoudt met de bijbelse leerstellingen aangaande de kerk. Als pastoraal werker is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de leer van verschillende kerken. Er zullen mensen met diverse kerkelijke achtergronden bij je aan kunnen kloppen en het is noodzakelijk om kennis te hebben van de ecclesiologie om andere standpunten te kunnen plaatsen en duiden. | 2 | 3 | |
EschatologieEschatologieHet onderwerp van de eschatologie is tweeledig. In de eerste plaats wordt aandacht besteed aan wat de Schrift ons leert over het einde der tijden en de uiteindelijke bestemming van de wereld waarin wij leven. Aan de andere kant is er ook duidelijk sprake van een toenemende belangstelling voor de verschillende occulte wegen, die pretenderen inzicht te verschaffen in hetgeen in de nabije, dan wel verre toekomst zal gebeuren (astrologie, kaartleggen e.d.). Ook veel gelovigen laten zich hiermee in. Het is opmerkelijk hoeveel van de bijbelse profetieën handelen over de dingen die het einde der tijden markeren. Kennelijk werd dit onderwerp door de bijbelschrijvers van groot belang geacht. In deze cursus wordt besproken wat door hen als de voornaamste gebeurtenissen wordt beschouwd. De student neemt kennis van wat wordt gezegd over de wederkomst des Heren, de opname der Gemeente en het Duizendjarig Vrederijk. Daarbij worden de verschillende standpunten vanuit de systematische theologie toegelicht en aan een kritisch onderzoek onderworpen. | 2 | 3 | |
Praktisch-
|
Pastoraat 3Pastoraat 3In het derde jaar komen er op het terrein van het pastoraat allerlei diverse onderwerpen aan bod. We staan stil bij bevrijdingspastoraat. In de huidige tijd is hier een hernieuwde belangstelling voor. Wat is gebondenheid, wat is demonie, hoe herken je het en hoe ga je er in de praktijk mee om? Vragen die stuk voor stuk aan bod zullen komen. We staan ook stil bij een praktische aspect wat betreft de juridische kant in het pastoraat. Is Pastoraal werker een beschermd beroep, in hoeverre kun je aanspraak maken op een beroepsgeheim, ben je beschermd wanneer je aansprakelijk wordt gesteld, etc. Het is waardevol om hier in enige mate kennis van genomen te hebben. Een ander onderwerp in dit derde jaar is (seksueel) misbruik. Hoe begeleid je deze mensen? Tot slot belichten we allerlei facetten rondom emoties. Wat kunnen we hierover uit de Bijbel leren. Hoe kun je leren op een juiste wijze met emoties om te gaan. | 5 | 15 |
ConflicthanteringConflicthanteringIn een gebroken samenleving als de onze breken dagelijks conflicten uit. Hoe ga je hiermee om? Welke processen spelen een rol bij het ontstaan, bij het ontwikkelen en bij het oplossen van een conflict? Inzicht in deze materie is van wezenlijk belang voor zowel het voorkomen als het beëindigen van conflicten waarmee men als pastoraal werker te maken krijgt. Van de professional mag verwacht worden dat hij/zij oplossingen kan bieden voor bestaande conflictsituaties. | 2 | 6 | |
BijbelstudiemethodenBijbelstudiemethodenWe willen in dit vak de student leren op een verantwoorde wijze de Bijbel te kunnen bestuderen. Juist ook als pastoraal werker wordt er regelmatig een beroep op je gedaan om ergens een overdenking te houden of de opening te verzorgen. Voldoende bagage is noodzakelijk. | 1 | 3 | |
HomiletiekHomiletiekDe student wordt onderwezen in de preekkunst. Als pastoraal werker is het mogelijk dat je gevraagd wordt om een meditatie te verzorgen (wellicht bij een uitvaart). Het is dus van belang dat de student hiervoor voldoende theoretische kennis en praktische vaardigheden heeft. | 2 | 3 | |
Nederlandse kerkgeschiedenisNederlandse kerkgeschiedenisDe kerkgeschiedenis werpt licht op de ontstaansschiedenis van de vele kerken die Nederland rijk is. Het is waardevol om dit te weten en te begrijpen. Met deze kennis zul je mensen met verschillende kerkelijke achtergronden op verantwoorde wijze terzijde kunnen staan. | 2 | 6 | |
Praktijk en stage |
StageStage 3De stage van het derde jaar is een concrete beroepsstage. Er wordt van de student verwacht dat hij/zij op volwaardige wijze meedraait met een professioneel pastoraal werker. Dit kan in gemeente of een instelling zijn, maar wellicht ook op een andere plek. Zo kan de student, binnen de begeleiding van de stageplek, volwaardige ervaring opdoen in het werkveld. | 3 | |
EindopdrachtEindopdrachtIn deze opdracht dient de student een beleidsstuk te schrijven op het terrein van pastoraat. Het mag ook een deelterrein zijn; te denken valt aan bevrijdingspastoraat of bijvoorbeeld jongerenpastoraat. | 2 | ||
Diverse (o.a. praktijkdag, mentoraat en intervisie) | 1 | ||
32 | 57 |
---|
Intervisie
In het tweede en derde studiejaar wordt intervisie aangeboden. In kleine groepjes wordt er een casus besproken die een student aanlevert (bijvoorbeeld vanuit de stage). Met intervisie is het doel om te leren met elkaar, van elkaar en door elkaar. Door verschillende visies, gedachten en gezichtspunten is intervisie enerzijds zeer waardevol voor de casusinbrenger, maar net zo goed voor de anderen van de groep.
Mentoraat
In het eerste leerjaar is er een aantal keer per jaar een mentoraatuur ingeroosterd, wat als doel heeft een stukje begeleiding te bieden aan de student. Deels kan de student klassikaal aangeven of ze ergens tegenaan lopen maar er kan ook om een persoonlijk gesprek gevraagd worden. Vragen wat betreft studie en stage en overig kunnen hier aan bod komen. Ook is er een soms een moment om voor elkaar in kleine groepjes te bidden.
Praktijkdag
Elk studiejaar is er een praktijkdag waarop het pastorale gesprek geoefend wordt door middel van rollenspellen om zo de pastorale vaardigheden te trainen. In het eerste leerjaar moet de student 1 casus voorbereiden. In het tweede leerjaar drie gesprekken en in het laatste leerjaar worden door de student vijf gesprekken voorbereid, waaruit de docent een keuze maakt welke casus er wordt uitgespeeld. Beurtelings is de student de pastoraalwerker of de pastorant zodat ook de zijde van een hulpvrager even ervaren kan worden. De feedback van elkaar is helpend en leerzaam.
Stage
Leerjaar 1 en 2 heeft 1,5 EC staan voor een stage die de student zelf moet zoeken. Praktisch bestaat dat uit ca. 15 pastorale gesprekken die gevoerd moeten worden waarin het verwerven van inzicht en vaardigheden in het pastorale gesprek voorop staat. In leerjaar 3 moet er een andere plek voor een nieuwe stage gezocht worden waarin de student zelfstandig weet te functioneren als een beginnend beroepsbeoefenaar (3 EC).